loading...

فضاي سبز

فضاي سبز

بازدید : 212
11 زمان : 1399:2

پاركها وفضاي سبز شهري از اهميت استراتژيكي در كيفيت جامعه برخوردارند حضور مكانهاي طبيعي (مثل پاركها، جنگل هاي شهري و كوبندهاي سبز ) و اجزاي طبيعي ( مثل درختان وآب ) در زمينه شهري علاوه بر خدمات مهم زيست محيطي كه قبلا به آن اشاره شد ، خدمات فيزيولوژيكي و اجتماعي فراهم مي كند كه در قبال زيست نمودن شهرها مهم است. فضاهاي شهري مثل پاركها كه در آن از عناصر طبيعي استفاده شده است، جدا از فوايد زيبا شناختي ، فيزيولوژيكي و بهداشتي مي تواند مزاياي اجتماعي ديگر نيز داشته باشند.خصوصا درختان و گياهان در فضاهاي عمومي به يكپارچه سازي و تعادل بين افراد جامعه منجر شده و توسعه روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد. منظر سبز و پارك مي تواند مزاياي اقتصادي را هم براي شهرداري و هم شهروندان فراهم سازد پالايش هوا توسط درختان براي مثال ، منجر به كم شدن هزينه هاي كاهش آلودگي وميزان آن مي شود. علاوه بر اين پارك هاي شهري باعث افزايش جذابيت شهر ، افزايش گردشگري و درنتيجه درآمد مي گردد. يافته ها نشان ميدهد احساساتي كه فضاي سبز ، خصوصا پارك در ذهن مردم ايجاد ميكند، تاثير مستقيم بر تعامل رواني ، راحتي ، انقطاع روزمرگي داشته كه تمامي اين آثار به شدت در كيفيت زندگي مردم كه از اجزاي كليدي توسعه پايدار است، نقش دارند. اين خدمات غير ملموس و غير مادي منافع واضحي براي مردم دارد كه نبود آن مي تواند عواقب جدي اجتماعي – اقتصادي داشته باشد به عنوان مثال عدم موفقيت در فراهم كردن منافع شفا بخش ورواني دسترسي به طبيعت در شهرها مي تواند هزينه هاي درماني و بهداشتي قابل توجهي در دراز مدت ايجاد مي كند. ( مطالعات نشان مي دهد شهرونداني كه درنواحي سبزتري زندگي مي كنند احساس ترس ، رفتارهاي تهاجمي وخشونت بار كمتري مي نمايند. ) با توجه به اهميت طبيعت شهري در بهبود وضع شهروندان وپايداري شهر، در مديريت و برنامه ريزي و طراحي شهري بايد بدنبال ايجاد وتوسعه منظر و فضاي سبز پايدار بودكه ضمن حفظ برآوردن تمامي منافع و فوايد در جامعه شهري ،كه از فضاي سبز مورد انتظار است، كاهش هزينه ، پايداري ، سازگاري ، مقاومت، ايجاد در حفظ تنوع زيستي و قابليت كاربردي را نيز بدنبال داشته باشد.

بازدید : 217
11 زمان : 1399:2

طراحي فضاي سبز ، در مقياس هاي كوچك ، بايد مبتني بر راحتي، زيبايي، دوام و صرفه ي اقتصادي باشد . طراحي فضاي سبز ، به عنوان بخشي از طراحي فضاي شهري، فرآيندي انساني است كه با بهبود كيفيت كالبدي محيط زيست سرو كار دارد .

آن چه كه بايد در طراحي ، به آن اشراف داشت ، اين است كه يك فضاي سبز (در هر مقوله اي كه باشد )، از يك سو، جز يي از شهر است و نمي توان بدون توجه به كل ، در مورد جز ء برنامه ريزي و طراحي انجام داد و از سوي ديگر ، هر فضاي سبز ، به منزله ي يك كل است كه از تركيب اجزا، مانند : راه ها، باغچه ها،محوطه سازي ، مبلمان و المان ها تشكيل مي شود و ضمن اين كه بايستي كليت در تمامي اجزا احساس شود، اجزا نيز به خوبي طراحي شوند.

در طراحي فضاي سبز ، از گياهان به عنوان عناصر معماري مي توان استفاده كرد . اين عناصر ، همانند ديگر عناصري كه در طراحي به كار گرفته مي شوند، از ويژگي هاي بصري مانند: نقطه، خط، فرم، رنگ و بافت برخوردار هستند .

بايستي اين ويژگي ها براساس اصول زيبايي شناختي، يعني وحدت، ريتم، تناسب، تعادل ،توازن و مقياس چيده شوند تا بتوان به محيطي دلپذير دسترسي پيدا كرد.

فرايند طراحي محيط و منظر

طراحي محيط و منظر فرايند آگاهانه، خلاق سازمان‌دهي‌، برنامه ريزي و ايجاد تغييرات فيزيكي در محيط و متظر است كه منجر به خلق مكان‌هايي مي‌شود. مكان‌ها ساختارهاي ذهني هستند كه با تلفيق صحنه‌هاي ويژه‌اي بر‌آمده از تجربيات گذشته و وضعيت رواني بيننده در ذهن او شكل مي‌گيرند. يك طراحي فضاي سبز براي خلق چنين مكان‌هايي از عناصر گياهي به عنوان المان‌هاي بصري استفاده مي‌كند. و در نهايت مكان‌هاي حسي قوي و مثبت كه برخوردار از توانايي بر انگيختن تصاوير ذهني مطلوب و قابليت به خاطر سپاري در دوره‌هاي طولاني زنان هستند را طراحي مي‌كند.

ايده پردازي يك مرحله خلاقانه در طراحي است و هر چند در يك لحظه به وجود مي‌آيد اما معمولاً به زمان طولاني براي درك موارد مختلف در ذهن نياز دارد. معمولاً ايده‌هاي گوناگوني به ذهن طراح خطور مي‌كند و تصميم گيري در مورد اين كه كدام ايده فضاي سبز بسط و گسترش يابد، به توانايي طراح باز مي‌گردد. ايده پردازي و تصميمات در مورد انتخاب ايده‌ها، يك خلاقيت فردي است كه نمي‌توان آن را به كسي آموزش داد.

بازدید : 237
11 زمان : 1399:2

طراحي فضاي سبز ،طراحي محوطه،طراحي و اجراي لنداسكيپ آن چيزي است كه ما در آن تحصيل كرده ايم و تخصص و مهارت داريم. ما زيباترين و منحصرترين محوطه ها و فضاهاي سبز را بر اساس نياز شما طراحي و اجرا مي كنيم.

زيبايي و تنوع در محوطه فضاي سبز

يكي از عناصر اصلي و حياتي در محوطه، وجود آب است كه قسمتي از آن منحصراً براي آبياري، حفاظت گياهان و بخش ديگر به منظور ايجاد وخلق زيبائي درطراحي مورد استفاده قرار مي گيرد.

ولي آنچه كه مورد توجه است وجود و تأثير آب از لحاظ زيبائي و تنوع در محوطه فضاي سبز، از قبيل تشيكل آب نماها حوض و حوضچه است. آب در حال حركت كه فرو مي ريزد قطره قطره مي چكد، موج مي زند، مي ريزد، يا مي پاشد، مي تواند بر جنبش و هيجان محوطه بيفزايد.

فواره ها و آبنماها مي توانند به مقدارزيادي در خنك كردن هواي محل تأثير داشته باشد .

طراحي آب نما در محوطه فضاي سبز به شكلهاي مختلف كه جنبه تزئيني داشته باشد، بستگي كامل به ذوق و سليقه طراح دارد .

انواع فضاي سبز:

فضاهاي سبز عمومي: بيشترين مورد از فضاي سبز است كه در دسترس مي باشد اين فضاها عمومي مكاني جهت بازي ها و مناطق ورزش است. فضاهاي ياد شده اساساً براي اين منظور طراحي يا تجهيز شده اند.

وجود نيمكت، روشنايي، آبخوري، دستشويي، كف سازي معابر و دسترسي از اجزاء اصلي اين نوع فضاها به شمار مي روند.

فضاهاي سبز نيمه عمومي: فضاهاي سبزي كه بازدهي اكولوژيكي دارند، ليكن استفاده كنندگان آن ها، نسبت به فضاهاي سبز عمومي محدودتر هستند.

محوطه هاي باز بيمارستان ها، پادگان ها و ادارات دولتي و... در اين دسته قرار مي گيرند.

فضاهاي سبز خياباني: نوعي از فضاهاي سبز شهري هستند كه به طور معمول درختكاري حاشيه ي باريكي از حد فاصل مسيرهاي پياده رو و سواره رو را تشكيل مي دهند و يا به صورت متمركز در فضاهاي نسبتا كوچك ميدان ها و يا در زمين هاي پيرامون بزرگ راه ها و خيابان ها شكل گرفته اند .

وظيفه ي اجتماعي و مهم طراحي فضاي سبز ، ايجاد هماهنگي ميان هنر و علم ، به منظور سازمان دهي برنامه ريزي و طراحي كل محيط و منظر است .

امروزه با توجه به اين كه سلامت و رفاه انسان اهميت خاصي پيدا كرده است ، دست يابي به توانايي پايدار محيط و منظر، بدون از بين بردن و كاهش كيفيت منابع، يك اصل حياتي در اين حرفه است.

تفاوت ديگري كه طراحي فضاي سبز با ديگر هنرها دارد ، اين است كه يك طرح لنداسكيپ فضاي سبز ، پس از پايان مراحل ساخت ، در حقيقت هنوز تكميل نشده است و تنها در طول زمان، به شكل نهايي خود دست پيدا مي كند. به همين، دليل حفاظت و نگهداري پروژه فضاي سبز ، پس از اجرا، ضامن حفظ و بقاي آن است و از اهميت و يژ ه ا ي برخوردار خواهد بود.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 138
  • بازدید سال : 199
  • بازدید کلی : 2688
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی